Een effectieve direct mail campagne kan een groot verschil maken in het rendement. Daarom is het belangrijk om het juiste direct mailing bedrijf te kiezen om de campagne voor je uit te werken. Maar hoe maak je de juiste keuze? Dus waar moet je op letten? Dat vertellen we je in dit blogartikel.
1. Ervaring en expertise
Niet elk direct mail bedrijf heeft dezelfde ervaring en specialisatie. Kijk naar hun trackrecord: hebben ze eerder succesvolle campagnes uitgevoerd voor bedrijven in jouw branche? Vraag naar voorbeelden en case studies om een goed beeld te krijgen van hun expertise. Wat ook verstandig is, is om een paar referenties te vragen die je na kunt bellen om naar hun ervaring te vragen. Een alternatief daarvoor is het lezen van reviews.
2. Dienstenpakket
Een goede direct mailing specialist biedt complete direct mail services aan. Kijk dus of de bedrijven die je op het oogt hebt diensten aanbieden zoals:
Ontwerp en opmaak van de mailing
Personalisatie en databeheer
Print- en drukwerk
Verwerking en verzending
Een specialist die complete direct mail services aanbiedt, kan je tijd en kosten besparen.
3. Mate van personalisatie
Personalisatie is een van de belangrijkste elementen van een succesvolle direct mail campagne. Controleer daarom of het bedrijf de mogelijkheid biedt om gepersonaliseerde brieven, kaarten of brochures te versturen. Denk aan naamgebruik, unieke aanbiedingen per klant en variabele content op basis van klantgegevens.
4. Data- en adressenbeheer
Het succes van een direct mail campagne hangt af van een kwalitatieve adressenlijst. Vraag of de specialist kan helpen met het opschonen, segmenteren en analyseren van je klantgegevens. Een goed beheerde database verhoogt de respons en vermindert verspilling aan verstuurde poststukken die niet aankomen of op de verkeerde plek terechtkomen, omdat de adressen niet meer up-to-date zijn.
5. Kosten en transparantie
Prijs is uiteraard een belangrijke factor als je een direct mailing specialist gaat kiezen, maar kijk verder dan alleen de prijs. Vraag om een duidelijke offerte en controleer of er verborgen kosten zijn. Een betrouwbare specialist zal transparant zijn over kosten en mogelijke besparingen.
6. Drukwerk en materiaalkeuze
De uitstraling van je mailing heeft een grote impact op de respons. Vraag daarom welke mogelijkheden er zijn qua papierkwaliteit, druktechnieken en afwerking.
7. Verzending en levertijd
Betrouwbare en tijdige bezorging is belangrijk, zeker als het om een mailing met een tijdelijk karakter gaat, zoals een aanbieding. Vraag naar de verzendopties en gemiddelde levertijden. Een specialist met goede samenwerkingen met postdiensten kan helpen om je mailing op het juiste moment bij de ontvanger te krijgen.
8. Meetbaarheid en rapportage
Een goede specialist helpt je niet alleen bij het versturen van je campagne, maar ook bij het meten van de resultaten. Vraag daarom naar trackingmogelijkheden en responsanalyses. Zo kun je leren van je campagne en toekomstige mailings verbeteren. Net zoals online geldt bij direct mailing per post ook: meten is weten. Succes met het kiezen van een direct mailing specialist die bij jou past.